Zoeken

Persoonlijke klasse begint met geloof in je zelf


Foto: Heijblom Fotografie

Herken je dat gevoel dat je krijgt als iemand je een compliment geeft? Of hoe zit het met die vlinders in je buik wanneer een aantrekkelijke ander naar je glimlacht en jullie ogen elkaar ontmoeten, ook al is het slechts even. Dat voelt goed, of niet soms?

Stel je eens voor dat je in staat bent om die heerlijke stemming op je eigen houtje te voelen. En dat je die gevoelens op elk gewenst moment kun oproepen. Dat is wel even een ander verhaal. Hoe mooi zou dat zijn! Heb je ook ooit gemerkt hoe we zelf onze eigen ergste vijand kunnen zijn? We weten meestal precies de juiste woorden te vinden om wat goed voor ons is, weg te wuiven. En we zijn er een ster in om onszelf naar beneden te praten. Vanwege de saboterende gesprekjes die we constant we met onszelf voeren, komen we er op een aantal gebieden zelfs niet meer uit.


En weet je… We zouden het nooit en te nimmer toestaan als onze beste vrienden zo over zichzelf zouden praten. We zouden alles doen om ze te weerhouden zo over zichzelf te praten of te denken. In plaats daarvan zouden we alles in het werk stellen en met heel ons hart overtuigen van wat hen speciaal maakt. Waar ze goed in zijn, waarmee ze hét verschil maken. Wat er zo goed is aan hen en hoe wij dat enorm waarderen en koesteren.

Waarom kunnen we dat dan niet doen voor onszelf? We denken dat we dat niet kunnen, maar oh jawel, dat kan zeker!

Ik geef je een drietal manieren waarmee je op een simpele manier kunt beginnen:

1. Affirmaties

Wat is een affirmatie? Een affirmatie is een gedachte die zich door herhaling in je leven gaat manifesteren. Letterlijk betekent het: bevestiging, bekrachtiging. Een affirmatie is gebaseerd op het principe dat je hersenen geloven wat ze vaak zien of horen. Een krachtige affirmatie beïnvloedt het onderbewustzijn en herprogrammeert als het ware de hersenen.

Je hebt waarschijnlijk weleens gehoord over affirmaties . En misschien dacht je weleens dat het domme flauwekul is. Dus als de gedachte om terwijl je in de spiegel kijkt tegen jezelf te vertellen hoe verliefd je op jezelf bent, een beetje too much voor je is, houd dan toch even een minuutje vol om verder te lezen.

Want wat vind je er van om het eens anders te proberen? Wat nou als je eens tegen jezelf praat zoals je tegen een hele goede vriend praat? Als je vrienden er doorheen zitten, wat is dan het eerste dat je doet? Juist, je beurt ze op. Je bent er voor ze. Je slaat een arm om ze heen. Je probeert ze aan het lachen te krijgen. Je benadrukt wat ze bereikt hebben. Wat als je dat nou eens voor jezelf doet als je je down voelt

Begin er eens mee om hardop tegen je spiegelbeeld te vertellen wat je allemaal al bereikt hebt in je leven tot nu toe. En zie en merk op dat je meer bereikt hebt dan je dacht. Dingen die nu zo vanzelfsprekend zijn geworden, zoals bijvoorbeeld praten en lopen, dat heb je toch maar mooi onder de knie gekregen! Loop zo je hele leven eens langs. Al die grote(re) en kleine(re) successen die ervoor hebben gezorgd dat je toch maar mooi bent gekomen waar je nu bent. En dat wat jij als mislukkingen hebt ervaren, slechts momenten waren om van te leren of om het anders te gaan doen.

Een affirmatie begint met ‘ik ben’, ‘ik heb’ of met actieve werkwoorden als ik ‘doe’, ‘ik maak’ e.d. Bijvoorbeeld:

  • Ik ben goed zoals ik ben

  • Ik doe wat nodig is om gezond, fit en vitaal te zijn

Een affirmatie begint nooit met ‘ik wil’ of ‘ik probeer’, want willen en proberen kun je de rest van je leven zonder dat er iets tot stand komt.

Wat wordt jouw eerste affirmatie die je tegen je spiegelbeeld vertelt?




2. Maak het visueel

Eén van de beste dingen om te doen om je zelfvertrouwen op peil te houden, is om ‘bewijzen’ van je prestaties om je heen te hebben. Dat kan door foto’s aan de muur te hangen, of als screensaver op je computer te plaatsen, een (digitale) collage te maken, in je portemonnee te bewaren, of een plakboek bij te houden. Het kan ook iets anders zijn, zolang het maar iets is dat jou aanspreekt.

  • Bijvoorbeeld, stel dat je vliegangst had en die heb je overwonnen door een vliegreis te maken.

  • Of dat je spreekangst had en een presentatie voor publiek hebt gehouden

Zorg dat je daarvan een ‘bewijs’, bijvoorbeeld een (actie)foto onder handbereik hebt, of aan de muur of wat dan ook. Zodat je niet alleen aan het glorieuze moment van het overwinnen van je angst herinnerd wordt, maar het ook opnieuw beleeft, hoort, voelt.


Denk in dit verband ook aan behaalde diploma’s en certificaten. En vergeet ook kleinere dingen niet: als je iemand aan het lachen hebt gemaakt en daarvoor een bedankbriefje ontvangt. Koester alle kleine en grotere dingen die jij voor elkaar hebt gekregen.

Wow, dat geeft een boost aan je zelfvertrouwen, zeker te weten! Want hoe meer je dit soort dingen doet, hoe meer je vanbinnen gaat voelen en weten, dat je wel zeker de moeite waard bent.



3. DankbaarheidWees dankbaar voor jouw gave om te creëren, bijvoorbeeld door waar je met affirmaties mee begonnen bent. Want of je nou gelooft in een hoger wezen of het universum of wat daar ook tussen mag zitten... het geloof in jou maakt dat je creëert. Dus je bent heel speciaal. Als vrouw, partner, moeder, dochter, zus, vriendin, collega, leidinggevende of ondernemer.


Zo, nu heb je een drietal handvatten om stil te staan bij jouw persoonlijke waarde en hoe persoonlijke klasse begint met geloof in jezelf. Zodat je wat jou kwetsbaar maakt, kunt omzetten naar jouw kracht. Een voordeel daarvan is dat je blijer en gelukkiger bent en anderen zien, horen en voelen dat van je aan. Je zou ze zomaar kunnen aansteken hetzelfde te doen! 😉


0 keer bekeken

Wilma van Dartel - Kwetsbaar Krachtig

Buitenhaven 

5211 TR  's-Hertogenbosch

KvK: 17274051

BTW: NL001342327B92

​​

0031 (0)628 686 337

wilma@wilmavandartel.nl

NEEM CONTACT MET ME OP!

Door op 'verstuur' te klikken, ga je akkoord met de Algemene Voorwaarden en het Privacy Statement.

 Privacy statement | Cookies | Algemene voorwaarden

© 2020 Wilma van Dartel - Free Your Own Hero i.s.m. StndOut.nl